nordiska.blogg.se

Äppel, päpple, piron, päron - Äppelbonanza

Kategori: 1. Everyday

Eftersom min mamma har en stor trädgård har hon även stora äppleträd, som genererar i stora äppelskörder, när hon var här i helgen var således en stor äppelleverans ganska given. Stora frågan och bekymmret för en liten singel tjej utan äppeltrender i sitt liv, är då alltså What to do ? Jag äter inte 30 äpplen i veckan, inte äppelmos, bakar oftast inte äppelpaj, och om så vore fallet, trycker inte ner en hel själv.. så funderingarna fortgick.  Alla recept överallt innehåller i genomsnitt 1-3 äpplen.. hmm ggr 10 så e jag i hamn. Vart ska jag trycka allt bak ?

På söndagseftermiddagen var planen att äta rökt lax en självklarhet med tanken på den halva laxsida som inköptes hos fiskhandlaren på skansen dagen innan. Vad passar då till denna, såklart potatisgratäng, med vadå gör vi, jo äpple. Det blev fantastiskt måste jag erkänna, en av de godaste gratänger jag ätit i mitt liv !! Äpplena hjälpte till att ge syrlighet till en annan annars ganska tung rätt, med tanke på all grädde..

En Nordisk höstgratäng: http://nordiska.blogg.se/2013/september/en-nordisk-hostgratang.html

Efterrätt på det blev Äppelmuffins med chrunch, sinnessjukt goda med och utan frosting, tur att jag har vänner jag kan skänka överflöd till, annars skulle inte mitt bakbehov och mina jeans gå ihop..

Äppelmuffins: http://nordiska.blogg.se/2013/september/chrunchiga-hostmuffins.html

Men alla äpplen är långt ifrån slut (Väldigt ledsen gubbe) De ligger i köket i en korg och ser ledset på mig.

Vad vi då gör idag är ett äppelbröd och sen ska tydligen min proteinälskande vän komma och baka proteinmuffins ala nyttigast i världen. Resultatet kommer upp senare..

Kommentarer


Kommentera inlägget här: